יצור פלסטיק- למה כדאי להפוך מוצר מתכתי למוצר פלסטיק?

יצור פלסטיק- למה כדאי להפוך מוצר מתכתי למוצר פלסטיק?

אופטימיזציה עיצובית ושיפור ביצועים באמצעות החלפת מתכות בפלסטיק הנדסי (High-Performance Plastics).

  • מעבר ממתכת לפלסטיק הנדסי (High-Performance Plastics) מאפשר ירידה במשקל של המוצר וצמצום העלות ובמקביל שמירה על התכונות המכאניות.
  • מאפשר תכנון מוצר בעל גאומטריות מיוחדות ובמשקל נמוך יותר.
  • ביטול של תהליכים משניים כגון: הרכבות, אינסרטים, הברגות ועוד, יביא לחיסכון של זמן וכסף.
  • מעבר להזרקת פלסטיק מעלה משמעותית את קצב היצור.
הזרקת חלקי נשק

קדמה מובילה לחישוב מסלול מחדש

מעצבי מוצר, מהנדסים ומפתחים יום יום מתמודדים עם אתגרים במטרה לשפר ולייעל את תהליכי היצור של המוצרים ולשפר את התכונות המכניות והפונקציונליות. אתגרים אלו נעים ממציאת דרך לחסוך בצריכת דלק ואנרגיה בתחום התחבורה, נוחות המשתמש במוצרים לבוש ועד יעילות של מכשור וציוד רפואי.

בתהליך המתמשך של הערכה מחדש ומציאת הדרך לשיפור ביצועים של מוצר, אחת מהשאלות החשובות ביותר לשאול היא "האם אנחנו משתמשים בחומר הגלם האופטימלי עבור יישום זה?"

החלפת חומר הגלם דורשת מחשבה

החלפת חומר גלם משפיעה על היבטים רבים ולכן יש לקבוע סף יחסית גבוה של עלות תועלת. ביישומים מסוימים, היתרונות ברורים: חיסכון של כמה קילוגרמים במכונית מרוץ יכול להיות ההבדל בין הפסד לניצחון, קיצור זמן ההרכבה של מוצר יכול להיות ההבדל בין הצלחה לכישלון, ביצוע פשוט וקל של סטריליזציה של מוצר רפואי יכול לאפשר את השימוש בו בקלות ובנוחות. אך ישנם יישומים בהם ההבדלים הם גבוליים והמתמטיקה מסתבכת, מצבים אלו מגבירים את הלחץ על המעצבים למצוא גם את השיפור המזערי אם קיים.

לפלסטיק הנדסי יש יתרונות רבים

למרות שישנם יישומים מסוימים בהם לא ניתן להחליף את סגסוגת המתכות בפלסטיק הנדסי, יש אינספור יישומים בהם מתכת לעולם לא תוכל להחליף פולימר. עבור היישומים אשר גם מתכות וגם פולימרים יכולים להתאים הן מבחינת שימוש והן מבחינת עלויות ונפח הייצור, האם נצליח להשיג תועלת גדולה מהמעבר מחלקי מתכת לחלקי פלסטיק? היכן מתחילים?

  1. העריכו האם עבור העיצוב הנוכחי של החלק ניתן לבצע את ההחלפה לחומר פשוט יותר האם נקבל שיפור משמעותי על ידי שימוש בפולימר הנדסי כאשר החלק שומר על המבנה והעיצוב שלו? לרוב זהו לא המקרה משום שהתכונות המכאניות של מתכות ופלסטיק הנדסי מאוד שונות. זה כן יכול להיות אפשרי כאשר העיצוב של המוצר ממתכת אינו אופטימלי וההחלפה לחומר קל וזול יותר בליווי שינוי תיכנוני, יוביל לשיפור עיצובי ומשקלי מבלי לגרוע בתכונות המכאניות של המוצר.
  2. העריכו את העיצוב מחדש אשר לוקח בחשבון את יתרונות תהליך הזרקת הפלסטיק – חלקי פלסטיק שיוצרו באמצעות הזרקה לתבנית יכולים להיות מאוד מורכבים כאשר מדובר בייצור מהיר ועלות נמוכה לכל חלק. המעצב יכול לבחור לשלב מספר פונקציות שימוש לתוך חלק אחד. פעולה זו חוסכת במשקל, זמן ייצור, לוגיסטיקה נלווית ועלות כוללת. בנוסף, פולימר שהוזרק לתבנית יכול לשלב בתוכו את הפן האסתטי של המוצר באמצעות גאומטריות מורכבות, צורות ושילוב צבעים. פעולה זו חוסכת תהליכי ייצור משניים כגון: צביעה, חיתוך ועוד.  הטווח הרחב של התכונות המכאניות, פיזיות וכימיות של הפולימר פותח אפשרויות מרובות ומעניינות לעיצוב אשר לא אפשריות עם מתכות.
  1. העריכו האם ניתן לשלב את הטוב משני העולמות – חלקי פולימר עם אינסטרים אשר יוצרו בשיטת אובר-מולדינג מאפשרים שילוב של שני העולמות, מאפיינים ותכונות של מתכת בחלקים קריטיים אשר דורשים זאת ומאפיינים ותכונות של פלסטיק מוזרק בחלקים אחרים. שילוב כזה מתאים לכבלים, צינורות מתכת לנוזלים וגז, מוצרים הדורשים פיזור חום ואף במקרים אשר נדרשת אסתטיקה מסוימת.

לאחר שעברתם על הנקודות הללו, העבודה מתחילה, על הצוות העיצובי לבצע ניתוח מלא ובדיקות של תכונות החלק והתנהגותו בתנאים סביבתיים רלוונטיים תחת עומס סטטי ועומס דינמי. במקביל, על צוות הייצור לתכנן את תהליך ההחלפה, כלי עבודה הנדרשים לתהליך, ביצוע ניסיונות, בניית לוח זמנים וחישוב עלויות. על הצוות המסחרי לשלב את הנתונים של צוות העיצוב וצוות הייצור ולחשב את צפי החזר ההשקעה הכספית, כלומר למצוא את החישוב המתמטי של יחס עלות/תועלת.

יצרנים בוחרים להחליף מתכת בפלסטיק הנדסי לעיתים קרובות

תחשבו על כל המוצרים שבעבר היו עשויים ממתכת והוחלפו בחלקי פלסטיק איכותיים יותר שיוצרו בהזרקה לתבנית. מוצרי צריכה, מכשור רפואי, ציוד ספורט וחלקי רכב, כל אלו דוגמאות מצוינות לשיפור משמעותי שבוצע באמצעות החלפת מתכת בפלסטיק הנדסי. למרות זאת, עדיין קיימים הרבה יותר מוצרים, גם הפשוטים ביותר, שיש להם הפוטנציאל להיות מיוצרים מפלסטיק ועלות השינוי אינה גבוהה.

השינוי ממתכת לפלסטיק הנדסי מוביל לעלות נמוכה פר חלק, זמן הרכבה קצר יותר וכלל הלוגיסטיקה של שרשרת הייצור פשוטה יותר, כל זאת והמוצר הסופי החדש טוב יותר. זוהי תמצית הכוח של הפלסטיק ההנדסי.

הכלים הנדרשים לתהליך הזרקה לתבנית, במיוחד עבור יצירת אב-טיפוס וייצור בכמויות קטנות, יכולים להיות משתלמים כלכלית.

משוואת חישוב עלויות: עלויות הבלאי והשחיקה של הכלים בהם משתמשים הם חלק משמעותי ממבנה המשוואה. לכן גם אם קיים הון לכסות עלויות אלו, עדיין מדובר בסכום שיש להוציא ולכן חשוב לכלול אותו בתכנון ובשלב בו משווים בין אפשרויות ייצור מתכת שונות: יציקה, הזרקה, הטבעה ועוד. לייצור בכמויות גדולות,  ההשפעה של שילוב פולימר יכולה להיות משמעותית, אך גם בייצור בכמויות קטנות וזאת עקב ייצור תבניות איכותיות וביצוע תהליכי הזרקה מתקדמים וברמה גבוה, כפי שמבוצעים במתג פלסט, העלויות לעבור ממתכת לפלסטיק ישתלמו במהרה.

במידה ויש צורך לבצע בדיקות נוספות ולאחר מכן שינויים, קל יותר לעשות זאת בתבניות של הזרקת פלסטיק ואב הטיפוס. כך ניתן לוודא שעלויות הפרויקט לא חורגות מהתקציב ונשארות במסגרת הזמן שהוגדר. כאשר שוקלים את כל זה יחד עם השיפורים בתהליך הייצור והמוצר עצמו, נראה כי המעבר לפלסטיק ותהליך ההזרקה שווה את ההשקעה.

סיכום: החלפת מתכת בפלסטיק הנדסי יכול להימצא כפעולה משתלמת

בין אם זה ישפר את הביצוע של ציוד הספורט החדש, יהפוך את מוצרי המטבח למושכים יותר לצרכן או יקטין את העלות והמשקל של חלק פנימי במטוס, פלסטיק המיוצר בהזרקה לתבנית הוכיח אינספור פעמים שהוא תחליף מעשי ויישומי למתכת גם במוצרים מיוחדים. אז, בפעם הבאה שאתם שוקלים דרכים שונות לשפר את ביצועי המוצר שלכם, תחפשו מקומות וחלקים בהם שימוש בפלסטיק ייתן יתרון מבחינת ביצועים ומבחינה כלכלית. אתם תהיו מופעים אך היתרונות הכספיים הם אמיתיים.

גבריאל ברוך

גבריאל ברוך

מנכ"ל חברת מתג פלסט

Share on whatsapp
Share on facebook
Share on email
Share on linkedin
Share on telegram
Share on print